Od startupového projektu na mezinárodní cesty díky 3DEXPERIENCE

12. 09. 2024

Za projektem sportovního vozu Praga Bohema stojí Česko-slovenská automobilka Praga Cars, jejíž historie v automobilovém průmyslu sahá až do roku 1907.  Praga Bohema kombinuje historické dědictví značky s moderními technologiemi a inovacemi. Vývoj tohoto supersportovního vozu byl motivován snahou nabídnout zákazníkům jedinečnou kombinaci výkonu, luxusu a exkluzivity. Bohema byla vyvinuta s cílem vyrobit vůz, který je nejen rychlý a obratný na silnici nebo závodní trati, ale který zároveň poskytuje výjimečný komfort a adrenalinový zážitek z jízdy. Vzhledem k tomu, že se společnost Praga Cars již řadu let věnuje výrobě a vývoji vysoce výkonných sportovních a závodních vozů, které jsou určeny pro soukromé i profesionální závodníky, je uvedení modelu Praga Bohema dalším strategickým krokem, který posouvá společnost Praga Cars do světa supersportovních vozů.

Hlavní konstruktér, pan Ondřej Chotovinský, má bohaté zkušenosti v automobilovém průmyslu. Během své kariéry se podílel na nejrůznějších projektech pro společnosti jako Ferrari, McLaren, Aston Martin, Gordon Murray, Honda a London Taxi Company. Za svůj největší úspěch rozhodně považuje skutečnost, že má možnost neustále se setkávat s různými odborníky, inovátory či kreativci ve svém oboru s bohatými zkušenostmi a netradičními nápady. Jak sám říká: "Vedu designérský tým srdcařů, kteří jsou zodpovědní za celou řadu projektů od koncepční fáze, přes prototypování, testování až po realizaci ve výrobě. Náš konstrukční tým úzce spolupracuje s ostatními odděleními, dodavatelskými firmami a dalšími externími specialisty na integraci pokročilých technologií, materiálů a inovativních postupů tak, aby naše řešení odpovídala průmyslovým standardům, splňovala vysoké požadavky na kvalitu zpracování a zároveň přinášela přidanou hodnotu našim zákazníkům."

Při spolupráci se společností Praga Cars jsme stáli před výzvou sjednotit různorodé systémy CAD, na které byli konstruktéři zvyklí. Do té doby byla data sdílena prostřednictvím lokálního serveru, což byl zastaralý, těžkopádný a dlouhodobě neudržitelný způsob. Vzhledem ke složitosti projektu bylo zásadní přejít na jednotný systém PLM/CAD, který by zefektivnil budoucí vývoj.

Přechod na nový systém obvykle vyžaduje čas, školení a přizpůsobení se novým pracovním postupům. Pro uživatele CATIA 3DEXPERIENCE je tento přechod relativně snadný. Pro ostatní, kteří byli zvyklí používat jiné nástroje CAD nebo nikdy nepracovali se systémem PLM, může být nové prostředí zpočátku stresující. Tento přechod narušuje zavedené pracovní postupy, což může vést k dočasnému poklesu produktivity. Abychom tyto problémy úspěšně překonali, přijali jsme strategii postupného zavádění. Tento přístup nám umožnil lépe řídit postupnou integraci dat a minimalizovat riziko narušení vývoje.

"Poprvé jsem začal pracovat s platformou 3DEXPERIENCE na projektu v Maranellu v roce 2019. Byl jsem součástí malého týmu, v němž chtělo Ferrari ověřit a vyhodnotit přínosy implementace platformy 3DEXPERIENCE ve fázi vývoje sportovního vozu. Kromě vizuálně modernějšího a atraktivnějšího prostředí ve srovnání s CATIA V5/V6 jsme jako konstruktéři ocenili vylepšené uživatelské rozhraní a přímočarou integraci se systémem PLM. Ve fázi vývoje prototypu nám toto řešení výrazně usnadnilo orientaci v datech a ušetřilo nám tak cenný čas," dodává Ondřej Chotovinský.

Vývojové oddělení společnosti Praga Cars využívá platformu 3DEXPERIENCE již čtvrtým rokem. Hlavním důvodem implementace bylo zefektivnění spolupráce a komunikace mezi konstruktéry při vývoji superauta Bohema. To je zásadní pro začínající firmy, které často pracují v malých týmech a potřebují rychlé a plynulé sdílení informací. Zároveň bylo nutné nastavit základní metodiky pro konzistenci a integritu dat a procesů po celou dobu vývoje.

Implementace a používání 3DEXPERIENCE může být pro větší společnosti obtížné vzhledem k rozsahu funkcí a potřebám organizace. To vyžaduje pečlivé plánování, školení uživatelů a přizpůsobení integračních procesů. "Pro náš menší tým bylo klíčovou výzvou přeškolit konstruktéry, kteří na začátku vývoje používali širokou škálu nástrojů CAD, na jediný systém PLM a přijmout platformu jako efektivní nástroj pro budoucí vývoj. Tyto výzvy jsme překonali díky strategickému přístupu a spolupráci se společností TECHNODAT. To nám pomohlo úspěšně nasadit 3DEXPERIENCE a maximalizovat jeho hodnotu."

Dnes spravují všechna vývojová a výrobní data v jednom systému. To odstranilo zbytečné administrativní úkony, zefektivnilo interní spolupráci a spolupráci s dodavateli a posunulo projekt k úspěšné implementaci.  "Po čtyřech letech lze zhodnotit, že platforma 3DEXPERIENCE přinesla mnoho kvantitativních výhod. Mezi ty nejvýznamnější patří zvýšení produktivity inženýrů o 10-30 % a zkrácení koncepčního cyklu o 20-30 %." dodává Ondřej Chotovinský.

V letošním roce plánuje Praga Cars předat svým zákazníkům několik vozidel. Proto se většina jejich úsilí soustředí na závěrečné fáze testování a výroby. Musí nastavit výrobní procesy tak, aby byli schopni dodržet termíny a plynule pokrýt poptávku. "Pokud se nám podaří splnit očekávání prvních zákazníků, poptávka se zvýší a začneme pozorovat návratnost našich investic, můžeme se konkrétněji bavit o dalších krocích. Samozřejmě již nyní strategicky přemýšlíme o tom, jaký by měl být další vůz. Ale na to, aby tyto představy měly jasně definované obrysy, je ještě brzy," dodává Ondřej Chotovinský a přemýšlí o brzké budoucnosti Praga Cars.

Ozvěte se nám


Bližší informace o tom, jak Vámi vyplněné osobní údaje zpracováváme, naleznete zde.

DALŠÍ ZPRÁVY ZE SEKCE: NOVINKY a ČLÁNKY

Sociální sítě