PLM strategie pro řízení a vývoj

22. 11. 2021

Podle řady analýz společnosti Gartner přejdou do roku 2025 tři ze čtyř výrobců z tradičních samostatných aplikací na digitální platformu PLM (Product Lifecycle Management). To znamená využití informačního systému, který sdružuje digitální informace o výrobcích, od prvního ideového návrhu přes celou konstrukci a výrobu až po servis a finální likvidaci či recyklaci. PLM zkrátka šetří čas a peníze.

Zapomeňte na 2D výkresy a nekonečné porady. Oprostěte se od zastaralých postupů. PLM umožňuje organizovat a sdílet produktová data týmům i jedincům napříč celým podnikem. Sdílení digitálních informací mezi odděleními násobně zrychluje proces tvorby produktu.

Mezi tři hlavní systémy pro řízení moderního podniku totiž patří CRM (řízení obchodu a vztahů se zákazníky), ERP (řízení zdrojů) a zmíněné PLM (řízení všech činností kolem výrobku). Kvalitní propojení těchto systémů umožní především využívat podniková data napříč odděleními.

To dokládají i odborníci přímo z praxe. „Získávání větších přehledů ze systémů CRM a bourání vnitřních bariér pomocí integrace ERP v reálném čase představuje revoluci ve vývoji i výrobě,“ říká Pavel Pergler ze společnosti TECHNODAT. „Zkrácení doby uvedení na trh je hlavní výhoda PLM strategie. Čím více jsou data v PLM  integrovaná, tím větší je potenciál této strategie.“

Úspěšná digitalizace podniku je závislá na tom, jak dobře je PLM systém implementován a jakým způsobem propojuje vývojáře různých disciplín s datovými zdroji.

Jiří Těhník ze společnosti TECHNODAT doplňuje: „Ukázku výborně zvládnuté implementace PLM systému můžeme najít například u společnosti Promens Zlín, výrobce velkoplošných plastových dílů. Zde se podařilo pomocí platformy propojit vývoj s výrobou a nastavit 3D data jako klíčový faktor pro spolupráci jednotlivých rolí.“

Růst podniku, jeho digitální transformace a péče o zákazníky jsou hlavní důvody, proč je integrace různých digitálních platforem zásadní. Cílem je vytvoření nové úrovně inteligentního řízení vývoje a konfigurace výrobků, kdy se data vyměňují v reálném čase. Trendem jsou například takzvaná digitální dvojčata, tedy virtuální simulace skutečného výrobku.

V době až šíleného urychlování vývoje je prioritou zákazníka detailně poznat, znát jeho potřeby a zvyky, a navrhnout tak produkt přímo pro něj. Případně je možné s ním dokonce spolupracovat na ještě lepším řešení či přijít s úplně novým postupem. Pak může výrobek i služba uspět.

Výrobci dnes musí pracovat s kompletním zákaznickým systémem záznamů, který obsahuje nejcennější mozaiku dat právě ze systémů CRM, ERP a PLM. Ty se pak prezentují manažerům formou digitální nástěnky.

Správa životního cyklu je budoucnost řízení firem, které kombinují vývoj a výrobu. Hlavní myšlenkou je ochránit know-how společnosti a vycházet z již ověřených postupů. Tím, že se intelektuální vlastnictví přesune z hlav lidí do systému ve vysoce strukturované podobě, se firma chrání před odlivem znalostního kapitálu, který je důležitější než samotné finance. Právě proto se o PLM dnes zajímá čím dál více vysoce postavených manažerů a majitelů firem.

V následující sérii článků Vám představíme 5 konkrétních strategií z ranku PLM, které pomáhají firmám obstát v konkurenci digitalizujících se průmyslových podniků.

Ozvěte se nám


Bližší informace o tom, jak Vámi vyplněné osobní údaje zpracováváme, naleznete zde.

DALŠÍ ZPRÁVY ZE SEKCE: NOVINKY a ČLÁNKY

Sociální sítě