Umělá inteligence vstupuje do konvenční výroby – buďte připraveni s DELMIA Apriso
DELMIA 28. 12. 2017Ptáte se, proč zavádět principy umělé inteligence do fungujícího výrobního procesu?
Digitální algoritmy umělé inteligence se dnes již využívají v těchto segmentech:
Odhad nákupu v e-shopech
Kromě vlastních zákazníků využívají tuto technologii i e-shopy nebo cenové srovnávače. Technologie AI dokáže zvýšit konverzi zákazníků, tedy přimět uživatele, aby opravdu uskutečnil zamýšlený nákup, eventuálně provedl doplňující objednávku. E-shopy veškeré rozhodování o tom, jak optimálně působit na zákazníky, přenechají algoritmům bez pevně daných vstupních pravidel. Tyto algoritmy si příslušná doporučování zboží optimalizují samy s využitím personalizace i zpracování velkých objemů dat.
Doručovací algoritmy
Nejrevolučnější techniku představují doručovací algoritmy, které dokážou předpovídat rozhodnutí zákazníků. Výsledkem je koncept tzv. předvídatelného zaslání. Distribuční systém a síť velmi přesně popíší vzorce chování jednotlivých zákazníků a předpoví značku, cenové rozpětí a produkt, který bude nakoupen. Na základě této předpovědi jsou výrobky převezeny do nejbližšího distribučního centra ještě předtím, než je objednávka vůbec odeslána. Tento přístup funguje nejlépe v kombinaci s produkty každodenní spotřeby.
Bankovnictví
Podle studie Accenture Banking Technology Vision 2017 se bankéři domnívají, že umělá inteligence přinese především změnu způsobu, jakým banky shromažďují informace a komunikují se zákazníky. 78 % respondentů průzkumu soudí, že AI umožní vytvoření jednodušších uživatelských rozhraní pro zákazníky. 79 % respondentů tvrdí, že AI přinese změnu způsobu, jakým banky shromažďují informace o zákaznících, a 76 % se domnívá, že do tří let banky zavedou AI jako metodu první volby při interakci se zákazníky. Umělá inteligence tedy vesměs odpovídá za funkce v systémech již dávno přítomné.
Pojišťovnictví
Rovněž popis situace v pojišťovnictví vychází z analýzy Accenture. Umělá inteligence má podle této studie potenciál k transformaci pojišťovnictví od jednoduchého hodnocení rizik založeného na předchozích zkušenostech. Na trh vstupují nové technologické firmy, start-upy, které na trh vnášejí moderní technologie; obdobou subsektoru fintech je insurtech. Umělá inteligence by měla především zvýšit možnosti personalizace (tedy opět jde o službu zákazníkům jako v případě bankovnictví) a dále umožnit hodnocení rizik v reálném čase.
Průmyslová výroba
Příkladem dodavatele technologie pro "klasický" průmysl je český start-up Neuron Soundware. Dodává především řešení pro strojírenství a hodlá rozšířit okruh zákazníků a partnerů i o letecký (Airbus Inovation Lab), železniční a automobilový průmysl. Firma vyvinula technologii, která na základě zvuků ze strojů v těžkém průmyslu dokáže určit jejich poruchu. V průběhu času se metodou strojového učení naučí rozpoznávat mechanické problémy spojené s určitými zvuky a odhadnout tak pravděpodobnost, že je se strojem něco v nepořádku. Přímo do strojů se instalují příslušné senzory i audiosoftware. Technologie je založená na hlubokých neuronových sítích a zpracovává i frekvence, které jsou pro lidské ucho neslyšitelné. Díky instalaci přímo do stroje funguje i v prostředí, kde zvuky vydává mnoho strojů vedle sebe a lidští operátoři by se vůbec neuplatnili.
Součástí AI jsou samoučící se algoritmy (nejčastěji realizovány softwarovou neuronovou sítí) s přístupem do veledat (big data). Tento koncept má oproti člověku téměř nekonečně větší rozlišovací schopnost a dokáže upozornit i na nuanci, která je jinak zcela zašuměna ostatními vjemy lidského operátora.
Zaváděním umělé inteligence do výroby firma získává tyto výhody:
- Předcházení poškození strojů
- Upozornění operátorů na rizika, která by mohla v blízké budoucnosti nastat, pokud nedojde k akci
- Výměnu provozních dat mezi stroji, bez přítomnosti lidského operátora (IoT)
- Automatickou relokaci materiálu v meziskladech
- Automatické objednávání a naskladnění průběžného materiálu
- Automatické vyhodnocení výstupní kvality
K realizaci záměru digitální transformace konvenční výroby a přechodu na AI Průmysl 4.0 je zapotřebí především:
- Chuť managementu ke změně
- Stroje integrovatelné na IoT
- Výrobní software s podporou AI
- Vhodné dotační financování projektu
S moderním řešením řízení výroby Průmyslu 4.0 přichází Dassault Systemes a jeho nový systém z rodiny MOM (Manufacturing Operation Management).
DELMIA Apriso je integrovaný modul celopodnikové platformy 3DEXPERIENCE určený pro chytré řízení rozsáhlých výrobních procesů.
V rámci organizace spojuje data z klíčových procesů řízení výroby, kvality, skladů, údržby a řízení zdrojů a propojuje informace a znalosti napříč organizačními celky. Dochází jak k vertikálnímu, tak k horizontálnímu propojení procesů. Především díky tomu je řešení DELMIA Apriso na trhu úspěšné.
Zjistěte více o řešení DELMIA Apriso
DALŠÍ ZPRÁVY ZE SEKCE: NOVINKY a ČLÁNKY
CABLE FORUM 2024 splnilo svůj cíl!
Psal se den 8. a 9. října 2024 a my jsme měli to potěšení přivítat …
Čtěte víceCATIA MBSE | Nenechte si ujít příležitost rozšířit své znalosti a inspirovat se zkušenostmi odborníků
CATIA MBSE Navrhuje, integruje nebo spravuje Vaše společnost …
Čtěte více